mandag 26. oktober 2020

BAKTEPPE FOR DAG1NS MIGRASJONSPOLITIKK! :

 BAKTEPPE FOR DAG1NS MIGRASJONSPOLITIKK! :

Kairo-erklæringen ble vedtatt i 1991 av 56 utenriksministre på en konferanse organisert av organisasjonen for islamsk samarbeid!
Den demonstrerte at det fantes en helt annen måte å forstå menneskerettighetene på enn hva den norske universalismen forutsatte, skriver kronikkforfatteren. Både Den arabiske liga og Organisasjonen for den islamske konferanse har utarbeidet dokumenter relatert til menneskerettighetsarbeidet i muslimske og arabiske stater. Forsøk på å etablere et effektivt menneskerettighetssystem i Midtøsten har imidlertid foreløpig ikke ført frem. Menneskerettighetsloven kom i 1999, og samme år kom den første av to menneskerettighetsmeldinger som la frem hvordan Norge skulle kjempe for menneskerettighetene.
De skulle nå være både «mål og middel i utenrikspolitikken», og menneskerettighetene var universelle; de lå som frø som ventet på å spire i alle samfunn.

KAIRO-ERKLÆRINGENS ISLAMSKE ALTERNATIV: DET OPPSIKTSVEKKENDE ER AT I DE SAMME ÅRENE SOM DENNE MENNESKERETTIGHETSIDEOLOGIEN VANT DOMINANS I DET POLITISKE NORGE, OVERSÅ NORSK OFFENTLIGHET FULLSTENDIG DET TYDELIGSTE ALTERNATIVET TIL FN-ERKLÆRINGEN, DET VÆRE SEG JOURNALISTER, FORSKERMILJØER OG REDAKTØRER!

ERKLÆRINGENS FORMÅL ER Å VEILEDE DE 56 MUSLIMSKE MEDLEMSLANDENE FRA AFRIKA, ASIA OG EUROPA I SPØRSMÅL VEDRØRENDE MENNESKERETTIGHETER, MED REFERANSE TIL SHARIA (MUSLIMSK LOVGIVNING) SOM RAMMEVERKERKLÆRINGEN ER IKKE RETTSLIG BINDENDE OG DET ER IKKE ETABLERT NOEN RAPPORTERINGS-, GJENNOMGANGS ELLER APPELLMEKANISME I TILKNYTNING TIL ERKLÆRINGEN.

DET ARABISKE MENNESKERETTIGHETSCHARTERET: DEN ARABISKE LIGA VEDTOK DET ARABISKE MENNESKERETTIGHETSCHARTERET I SEPTEMBER 1994.

IFØLGE CHARTERET SKAL DET ETABLERES EN EKSPERTKOMITÉ SOM SKAL UNDERSØKE STATSRAPPORTER FRA MEDLEMSLANDENE HVERT TREDJE ÅR. DET FREMKOMMER IKKE AV CHARTERET HVILKET INNHOLD RAPPORTENE SKAL HA ELLER HVILKE TILTAK KOMITEEN KAN IVERKSETTE.

MENNESKERETTIGHETSKOMITEEN SKAL RAPPORTERE TIL DEN PERMANENTE ARABISKE MENNESKERETTIGEHTSKOMMISJON, SOM BLE ETABLERT I 1968. KOMMISJONEN HAR HITTIL VÆRT LITE AKTIV, MED UNNTAK AV ENKELTE RAPPORTERINGER OM MENNESKERETTIGHETSBRUDD I ISRAELSKOKKUPERTE OMRÅDER.

Kommisjonen har hittil vært lite aktiv, med unntak av enkelte rapporteringer om menneskerettighetsbrudd i israelskokkuperte områder!
Det som ble retusjert fra virkeligheten - var en erklæring vedtatt av De 56 landenes utenriksministere. Da Stalin visket vekk Trotskij fra det berømte bildet av talerstolen der han sto sammen med Lenin, ble denne plumpe retusjeringen av historien - tolket som uttrykk for maktkamp i kommunistpartienes ledelse i Sovjetunionen og Kina!

HVORFOR BLE ERKLÆRINGEN NEGLISJERT? DENNE NEGLISJERINGEN AV DE ISLAMSKE UTENRIKSMINISTERNES SYN PÅ MENNESKERETTIGHETENE SKJEDDE ENN VIDERE MOT EN HISTORISK BAKGRUNN HVOR FORHOLDET MELLOM ISLAM OG MENNESKERETTIGHETENE BLE STADIG MER DEBATTERT. STORE DELER AV VERDEN DISKUTERTE SPØRSMÅLET, IKKE MINST PÅ GRUNN AV USA OG NATOS «KRIG MOT TERROR», ISLAMSK TERRORISME OG OPPFORDRINGER OM JIHAD OG KRAV OM SHARIA, IKKE BARE I ISLAMSKE LAND, MEN OGSÅ I EUROPA, OG FOR FØRSTE GANG I HISTORIEN HADDE DETTE BLITT ET NORSK INNENRIKSPOLITISK SPØRSMÅL, FORDI DET I LØPET AV FÅ ÅR KOM 250.000 MENNESKER FRA MUSLIMSKE LAND TIL NORGE!

Mot dette bakteppet blir paradokset enda mer slående: Hvorfor håndterte norsk offentligheti (3) år Kairo-Erklæringa som om den ikke eksisterte?

DE ISLAMSKE VERDIENE FREMSTILLES OVERLEGNE: KAIRO-ERKLÆRINGEN ARGUMENTERER FOR MENNESKERETTIGHETENE ELLER «HUMAN RIGHTS».

ARTIKKEL 1 LYDER: «ALL HUMAN BEINGS FORM ONE FAMILY» FORENT I «THEIR SUBORDINATION TO ALLAH AND DESCENT FROM ADAM».

«ALL MEN ARE EQUAL IN TERMS OF BASIC HUMAN DIGNITY» OG «NO ONE HAS SUPERIORITY OVER ANOTHER EXCEPT ON THE BASIS OF PIETY AND GOOD DEEDS».

UTENRIKSMINISTRENE VEDTOK AT ALLE MENNESKER HAR SAMME GRUNNLEGGENDE MENNESKELIGE VERDIGHET, SOM JO IKKE ER DET SAMME SOM RETTIGHETER.

TEKSTENS PREMISS ER AT MENNESKER IKKE ER LIKE, SAMT AT: DE ISLAMSKE VERDIENE ER OVERLEGNE, SLIK DE ER UTLAGT I FNS VARIANT. SLIK DE ER UTLAGT I FNS VARIANT.

FORARBEIDET TIL FN-ERKLÆRINGEN VISER AT MAN HELT BEVISST SØKTE Å UNNGÅ Å KNYTTE DENS TENKNING OM INDIVIDETS RETTIGHETER OVERFOR STATEN TIL VESTLIG IDÉHISTORIE. SHARIALOVGIVNINGEN ER OVERORDNET ALT: TEKSTEN SLÅR UTVETYDIG FAST AT SHARIA ER OVERLEGENT ALT ANNET.

«EVERYONE SHALL HAVE THE RIGHT TO ENJOY THE FRUITS OF HIS SCIENTIFIC, LITERARY, ARTISTIC OR TECHNICAL PRODUCTION AND THE RIGHT TO PROTECT THE MORAL AND MATERIAL INTERESTS STEMMING THEREFROM, PROVIDED THAT SUCH PRODUCTION IS NOT CONTRARY TO THE PRINCIPLES OF SHARI'AH.» | ERKLÆRINGENS SISTE PARAGRAF § 25: SLÅR FAST:

«THE ISLAMIC SHARI'AH IS THE ONLY SOURCE OF REFERENCE FOR THE EXPLANATION OR CLARIFICATION OF ANY OF THE ARTICLES OF THIS DECLARATION»

Retusjeringen skjedde derfor ikke av «hensyn» til muslimene, eller i «toleransens tegn», men av (hensyn til den politiske eliten - som i hele perioden bygget opp sin posisjon basert på forestillinger om at de representerte det universelle lederskap - lik det internasjonale gjennombruddets lederskap har hentet legitimitet fra tidsepokens mektige idé, og en idé som det samme lederskapet har vært bærere av: UNIVERALISMEN! https://www.wikiwand.com/no/Universalisme
Kairo-erklæringen demonstrerer at det også finnes andre måter å forstå menneskerettighetene på - enn hva den norske universalismen forutsatte!
Utenriksministrene slo fast at de trodde på menneskerettighetene - men om deres versjon hadde blitt praktisk politikk - ville likhets-tankegangen i FN-erklæringa blitt til historie - ettersom samfunn der religionen bestemmer alt - også knebler åndslivet / lik som økonomien således blir ilagt sterke regulerings-mekanismer! https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-21-1999-2000-/id192704/?fbclid=IwAR2NB47yEBPZKhmN0sqVR3Bdhg1pNalGIfIA8fEr1uQjhXqIpx1iEvUEZvo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar