fredag 22. desember 2023

LiBER Al'Padme Hum!

 
Heliga texter Thelema 
Lagens bok
Liber AL vel Legis
sub figura CCXX
som levereras av XCIII = 418 till DCLXVI


Kapitel I
1. Hade! Manifestationen av Nuit.

2. Avslöjandet av himmelens företag.

3. Varje man och varje kvinna är en stjärna.

4. Varje nummer är oändligt; det finns ingen skillnad.

5. Hjälp mig, o krigsherre i Theben, i min avtäckning inför människors barn!

6. Var du Hadit, mitt hemliga centrum, mitt hjärta och min tunga!

7. Skåda! det avslöjas av Aiwass minister för Hur-pärr-kraat.

8. Khabs är i Khu, inte Khu i Khabs.

9. Tillbedja sedan Khabs, och se mitt ljus kasta över dig!

10. Låt mina tjänare vara få och hemliga: de ska styra de många och de kända.

11. Dessa är dårar som män älskar; både deras gudar och deras män är dårar.

12. Kom fram, o barn, under stjärnorna, och ta din kärlek!

13. Jag är över dig och i dig. Min extas är i din. Min glädje är att se din glädje.

14. Ovan är den pärlemorfärgade azuren
Nuits nakna prakt;
Hon böjer sig i extas för att kyssa
Hadits hemliga eld.
Den bevingade världen, den stjärnklara blå,
Är mina, O Ankh-af-na-khonsu!
15. Nu ska ni veta att den utvalda prästen och aposteln i det oändliga rymden är prinsprästen Djuret; och i hans kvinna som kallas Scarlet Woman ges all kraft. De ska samla mina barn i sin fold: de ska föra stjärnorna härlighet in i människors hjärtan.

16. För han är någonsin en sol och hon en måne. Men för honom är den bevingade hemliga lågan, och för henne det böjande stjärnljuset.

17. Men ni är inte så utvalda.

18. Bränn på deras ögonbrynen, o strålande orm!

19. O azurblåst kvinna, böj dig på dem!

20. Nyckeln till ritualerna ligger i det hemliga ordet som jag har gett honom.

21. Med Gud & förtjusaren är jag ingenting: de ser mig inte. De är som på jorden; Jag är himlen, och det finns ingen annan Gud än jag och min herre Hadit.

22. Nu är jag därför känd för er med mitt namn Nuit och för honom med ett hemligt namn som jag kommer att ge honom när han är på las

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar