At staten skulle bestemme folkegruppers og enkeltmenneskers nasjonalitet, berodde derfor, etter Steiners mening, på en uheldig sammenblanding av åndsliv og rettsliv!
- At det skulle være brorskap i det økonomiske livet, er kanskje det som mest vil overraske de fleste, vant som vi er til å leve i et samfunn med økonomisk liberalisme, og vant som vi er til å tenke at økonomisk liberalisme er en forutsetning for politisk liberalisme.
Hvilken makt har mennesket i det moderne samfunnet? Samfunnet består bare av enkeltmennesker: Men til sammen utgjør summen av enkeltmenneskene en helhet. Steiner var opptatt av å ivareta enkeltmenneskets rettigheter, men han hadde også øye for helheten.
Skal for eksempel staten spille den (tunge rollen) som “oppdrager overfor det norske folk?
Det kan hevdes at den til tider utviser en ganske drøy form for paternalisme.
Til gjengjeld har vi sett få tendenser til spekulasjons-økonomi i Norge. | Vi har ikke opplevd lignende - tilstander i Norge som i USA når det gjelder bankkriser og påfølgende sosiale kriser.
Tror man at finanskriser ikke får følger for samfunnslivet, tar man feil.
Selv om Steiner mente at (Brorskapet: Eksisterer i næringslivet - som grunnleggende struktur, betyr ikke dette at han var motstander av den private eiendomsretten.
Hvordan kan den private eiendomsretten til produksjonsmidlene opphøre, slik undertrykkelsen av de eiendomsløse den fører med seg, kan avskaffes?
En av den sosiale organismens livsbetingelser består i at den personen som kan tjene allmennheten gjennom sin personlige kyndighet, ikke må fratas muligheten til å gjøre det ut fra sitt eget, frie initiativ.» Ideen om desentralisering hører også inn under Steiners paraply.
Frihet og likhet blir sett på som to grunnleggende forskjellige verdier i vårt samfunn. Her ser vi gjerne en tendens til politisk deling, hvor sosialistene legger større vekt på likhet, mens høyresiden legger større vekt på frihet. (Sosialistene tenker at likhet sikrer rettferdighet, mens -
- De konservative og liberalistene tenker at den (Økonomiske -Friheten: - Er en betingelse for den - Politiske & (Sosiale -Friheten)
Men så lenge man velger (Likhet) eller (Frihet) -Som en fundamental-verdi -
I kampen om den politiske makten mellom høyre og venstre, blir det en maktkamp mellom det Liberalistiske Frihetsbegrepet & Den Sosiale Likhets-tanken!
MAKTFORHOLD I VERDEN! :
RELIGION:
I et samfunn der det er religionen som bestemmer alt, blir åndslivet kneblet, og det økonomiske livet blir strengt underlagt statlige reguleringsmekanismer.
Under åndslivet skulle ikke likhet råde, men frihet.
RETTSLIV:
I et samfunn hvor rettslivet bestemmer alt, utvikles stater som det kommunistiske sovjet - hvor staten får all makt, og det enkelte mennesket ikke har noen personlige rettigheter.
I slike stater blir tenkningen også svært ensrettet, ikke bare det økonomiske livet. Under rettslivet skulle ikke brorskap råde, men likhet.
Altså likhet for loven, brorskap i den økonomiske sfæren, og frihet i åndslivet
NÆRINGSLIV:
I samfunn der næringslivet bestemmer alt, bestemmer næringslivet også over åndslivet og samfunnets rettslige prinsipper | Under næringslivet skulle ikke frihet råde, men brorskap!
STATSMAKTEN:
I land der statsmakten regjerer over økonomiske interesser og åndslivs-interesser, vil enkeltmennesket helt naturlig komme i konflikt med stats-organismen.
På den andre siden, er (tanken om at vi produserer ting for andre, & IKKE bare er Konsumenter, gjør at vi må ta hensyn til dem vi produserer varer og tjenester for.
Ellers vil ikke andre ha de varene vi tilbyr dem. Pris og kvalitet må også stå i et rimelig forhold til hverandre. Det ligger i næringslivets struktur, kan man si, at egoisme ikke lønner seg i lengden.
KONTANTENE: 1: KJØPEPENGER: Er penger vi betaler mot varer og tjenester.
2: GAVEPENGER; derimot, er penger som det knyttes håp og forventninger til, idet vi gir dem ut til noen, i håp om at den som søker om å få dem, skal opprette en bedrift eller et annet forhåpentligvis lønnsomt foretak.
3: LÅNEPENGER: lånes gjerne ut til noen som vil starte en bedrift.
Disse pengene knyttes gjerne til begrepet kreditt, og er ment å gi umiddelbart avkastning.
De må betales tilbake i form av renter og avdrag, i motsetning til gave-pengene, som ikke betales tilbake i form av likvide midler, men i form av åndelig kapital.

ANTROPOSOFIEN I NORGE : Norge skiller seg ut i internasjonal sammenheng ved at antroposofien har stått usedvanlig sterkt i landets åndselite siden begynnelsen av 1900-tallet Norge har en rekke godt etablerte Steinerskoler, Økologisk Landbruk, Bærekraftige -Banker, Arkitektur - Kunst & Kultur etc.
Vår ideologiske plattform og struktur : Først og fremst vil jeg begynne med å si at det er en berikelse å kunne leve etter sitt eget livsyn, for vi alle mennesker, inkludert dyr født frie, og vi er egentlig veldig selvtenkende og for det meste selvstendige individer. Det dette i all hovedsak dreier seg om, er at man må få lov til å utfolde seg i sitt eget tempo og deretter kunne ta egne avgjørelser, som igjen fører til en økt livskvalitet og det er vel det alle vil ha.?
Hilsen: John Even Hjerding / Politisk talsmann og partileder.
https://www.underskrift.no/vis/6157
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar